Åh nu kör hon det där jävla genussnacket igen...
Datum: 2010-11-24 Tid: 20:58:56 Kategori:Genus & Jämställdhet Direktlänk Kommentarer: [12] Kommentarer
Jag har ju pratat en del om Genus när jag var på smällen. Bland annat Här.
Men mitt tankesätt har förändras sen dess. [och det är bra. Man måste vara öppen för nya synpunkter och åsikter] Jag tycker dock fortfarande det är en skitviktig grej. Och jag måste säga att jag ofta blir ledsen i ögat när jag trillar över mammablogg efter mammablogg som fastnat i heteronormen och rosaflick-pojkeblått-fällan utan desto mer eftertanke. Varför??? tänker jag bara?

Genus är så mycket.

För mig handlar det om att kunna ge knodden 100 möjligheter istället för två. Det handlar om att hon ska få tillgång till hela regnbågens färger utan att någon dömer henne eller ser henne som ett kön. Vad barn har för kön är väl helt ovidkommande? De är barn. Låt de få vara barn och leka med vad de vill och klä dem i vad som är bekvämt och lekvänligt.

http://www.umo.se/Global/Jag/genus.gif

Däremot så sa jag när jag var gravid att jag nog inte kommer köpa något rosa till knodden. Det har jag gjort. Inte mycket, men det har hänt. Och återigen så handlar det om att inte beröva henne något- Jag vill ge henne möjlighet och tillgång till alla plagg. alla färger. och alla leksaker. [Nästan. vissa plagg är helt enkelt inte praktiska eller korrekta på något sätt. och vissa leksaker påvisar ideal som jag aldrig kommer påtvinga knodden.]

Men lär ungen självkänsla
att känna sig trygg och stolt i vad än hon/han har på sig. Kommer någon rackarunge som påstår att knodden inte kan ha ett visst plagg/leksak för att det är en "pojkgrej" -Lär henne självkänsla nog att säga :"Det är det inte alls. Jag använder ju den/det. Och jag tycker minsann om den/det!" Kläder och leksaker ska inte tillhöra kön. Vad än tillverkaren vill påstå eller antyda på förpackning eller avdelning. Och flickor ska inte behöva klä sig i kjol/klänning/rosa för att få höra att de är "fiina". Bekräfta ungarna ändå. Finhet eller tuffhet sitter inte i kläderna.

Genus är så mycket.
För mig handlar det också om bemötande. Om att bemöta knodden på samma sätt som jag bemöter en pojkknodd. Det ska inte spela någon roll om det är en flicka eller pojke som klär sig i rosa, grönt, blått, eller svart. Känner sig barnet fint i något så ska barnet också få bli bekräftad och få höra att denne är fin. Oavsett kläder. Inte "tuff" eller "cool" för att det är en pojke. Och inte "söööt" eller "fiiin" för att det är en flicka. Det handlar om små små ordval, det handlar om bemötande, språk och attityd.
Pojkar ska inte få komma undan med "Kärlek börjar alltid med bråk"-attityden. Det är inte okej att slåss. Det är inte okej att dra flickorna i håret för att man "inte kan" visa att man är kär genom kramar eller ömhet. Det är inte okej att tafsa på tjejer och få bekräftelse genom fniss och "höhö:ns" av kompisarna. [Självklart inte okej för flickor heller att slåss. Men ofta händer det att pojkar "kommer undan" med det i högre grad än flickorna, just för att "de är ju pojkar".]


När det gäller leksaker kommer jag ge knodden det mesta. Även där sa jag innan att jag nog inte kommer köpa Barbie till henne. Det kan faktiskt hända att jag gör. [Men jag vägrar i sten dessa äckliga bratz-dockor!] Inte för att jag stödjer Barbie som ideal- utan för att det är i princip den enda "vuxendockan" som finns på marknaden. Och ungen måste ju få leka med dockor som föreställer vuxna, lika mycket som hon får leka med dockor som föreställer barn. Däremot tror jag fortfarande att de mer neutrala dockorna triggar igång fantasin mer-än de som redan på förpackningen visar "hur de ska lekas med".

one

För er som också tycker det är intressant med genus och tycker att barn ska få vara barn;

Kolla in den bästa boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2"


Hur tänker ni kring könsroller, klädkoder, heteronormen och bemötandet av barn?


12 Kommentarer
jenny

Ja jag tycker att man ska ge hela spekytrat av möjligeheter och fäger, men det får inte gå till gränsen till totalt könsneutralt heller tycker jag. jag har regnbågens alla färger till min tös, tröjor med traktorer och bilar, men även rosa klänningar.

Hon kommer få alla sorters leksaker, men med vissa undantag, som vapen t.ex.

Sen ser man ju skillnaden mellan könen rent genetiskt och man ska inte glömma att vi faktiskt ÄR olika. men man ska ju anpassa efter vad just ens barn som individ vill, tex om en pojk vill ha en till dock ist för en bil ska han självklart ha det, och tvärt om. När det kommer till könsroller rent uppförandemässigt, så vet jag inte, jag gör nog ingen skillnad på hur jag är med henne nu iaf, mot för om det hade varit en pojk.

Gott uppförande gäller ju båda könen, men sen ser man ju att pojkar i överlag är "vildare" än flickor, det är nog bara som det är.

2010-11-24 l 21:44:56
Blogg/hemsida: http://rockitbabyrockit.blogspot.com
eriika

jag gillar inte heller rosa, har köpt nått enstaka plagg, typ en babyrosa mysdräkt och ett hårband till lillan.. jag tänkte köra på det tills hon själv säger att hon säger själv att hon vill ha nått rosa. tänker inte direkt stoppa det, men jag tänker inte "tvinga de på henne" heller. det känns egoistiskt av mej att vägra henne rosa bara för att JAG inte gillar färgen.. dessutom när dom börjar dagis eller whatever kommer dom nog att falla i den rosa fällan.. av grupptryck, eller bara se andra barn bära det.



sen det här med genus är jag med dej, hellre hundra möjligheter än två.

hon får bli och klä sej hur hon vill, jag kommer älska henne oändligt mycket ändå

och stötta henne i alla val hon gör i livet.

2010-11-24 l 21:58:23
Blogg/hemsida: http://headtrips.blogg.se/
Maria - Livet med lilleman

Jag håller med dig till 100%.



Men jag märker hur lätt det är att falla dit, varesig man vill det eller inte. De flesta av min sons kläder skulle nog kallas för "pojkkläder", i färger som blått, grönt och svart. Men han har även en del rosa och lila kläder. Jag köper det jag gillar helt enkelt. Men man är verkligen färgad av hur man själv växt upp och vad man upplevt. Och det kanske är det som är det viktiga, att även om vi ibland faller in i gammalt dumt könstänk så försöker vi verkligen att inte göra det. Vi försöker bredda våra barns horisonter i förhoppning om att de kanske slipper det tänket. Att de i sin tur blir med fria.



Lite suddigt jag vet..men du fattar säkert :)

2010-11-24 l 22:04:35
Blogg/hemsida: http://bunintheoven.blogg.se/
Emma

Har faktiskt önskat mig boken i julklapp :)



Ja jag tycker som dig att det är viktigt att inte beröva dem något. Jag gillar dock själv inte rosa som färg och inte heller klänningar men vist har det blivit lite rosa nu, för jag vill att hon ska bära alla färger. Kollade dock på nyhetsmorgon i morse och då var det lite om genustänkande, typ att man ska (eller enligt vissa borde) kalla sin bebis för hen oavsett om det är en pojke eller flicka. Det tycker jag dock är överdrivet, ja enligt mig ja :P

Alla är vi fria att tycka olika ju :)



kram

2010-11-24 l 22:35:06
Blogg/hemsida: http://ljuvaseptember.blogspot.com/
Linda

Jag tycker att du har rätt i det du skriver, men jag tycker detta ämnet har blivit en trend i många mammabloggars värld.

Jag köper barnkläder till min son, det är det jag gör. Precis som alla andra som har barn. Men sedan verkar det som att köper man en docka till sin dotter så är det HELT fel, men köper man en traktor då är man bra för då är man "genus" men det blir ju lite galet tycker jag. Visst man behöver inte bara köpa massor med dockor,barbie bara för att det är en tjej likaväl som man bara köper bilar och traktorer till sin son.

Men jag tycker det blir lite fel när mammor säger "Jag skulle aldrig köpa en docka till min dotter eller sätta på en klänning för jag vill att hon inte ska växa upp och bara ses som en flicka" Men är det inte lika dumt att bara köpa mer pojkrelaterade leksaker och kläder "bara för att det ska få valmöjligheter" köper man inte olika leksaker, olika plagg, olika färger utan bara går mot strömmen då får det ju inga valmöjligheter. Det är ju som att det som har pojkar skulle ge de valmöjligheter att ha klänning på sig. Det gör man ju inte. Däremot tycker jag självklart det är viktigt att barnen har valmöjligheter men just nu som det verkar i mamma världen är detta ett het ämne när det gäller flickor, inte mkt prat om pojkar och deras valmöjligheter. Utan just att flickor inte ska ha rosa, inte bara ska leka med dockor. Men det är väl inget fel att köpa rosa? Skillnad på om man inreder ens flicka rum i bara rosa när hon e baby o inte kan få välja färg, men en rosa bodys på en flicka o leka med dockor är väl inget fel? Ska man sätta på henne en brun body o låta henne leka med traktor för att det ska vara mer rätt?

Det blir liksom numera, köpa dockor till sin dotter är fel men köpa dockor till sin son är rätt. Köpa traktor till sin son är fel, köpa traktor till sin dotter är rätt.



Men min fråga är, tror du att du skulle brinna så för ämnet om det var en pojke? Skulle du ge honom valmöjligheten att bära mer "tjej"liknande kläder. Skor med fjärillar på, mössa med rosett?

Eller tror du att ämnet är så het just bland mammor som får flickor och att samhället är som det är.



jag håller med i det du skriver, självklart valmöjligheter är bra sålänge det inte handlar om att flickor bara ska ha valmöjligheter till bara "kill"saker o ta bort alla "tjej"saker o att pojkar bara ska ha valmöjligheter till "tjej"saker.



Förstår du hur jag menar? På många bloggar verkar det som att tjejer bara ska leka med "kill"saker för att med "tjej"saker blir det bara förknippade med tjejer.



Du skriver att du vill att hon ska ha valmöjligheter till alla färger, men jag tycker att om man skriver så, ska man väl ha valmöjligheten till rosa med. Oavsett kön. Nu har du ju köpt rosa. Men när du tänkte så var det alla färger utom rosa? Om du fick en son skulle de vara alla färger utan blått då bara för att det är en "pojk"färg?

2010-11-24 l 23:11:36
Blogg/hemsida: http://lindamandersson.blogg.se/
anouk - En Rookiemammas vardag

*sv Linda: *Jag svarar här, då du ställer en bra fråga och det kan vara intressant för andra att läsa mitt svar.

Ja, detta skulle vara minst lika viktigt för mig om jag fick en son som nu när jag har en dotter. Som sagt så pratade jag mycket om ämnet redan när jag var gravid- och vi visste aldrig vilket kön knodden hade förän hon kom. Detta är en viktig fråga för mig. Oavsett om den känns "inne" eller inte.



Men ja, Jag förstår precis vad du menar med "Måsten". Har både hört och läst det förr. Men genus tycker inte jag ska handla om måsten. Det ska inte handla om att beröva någon något. Eller tvinga någon till något. Att tvinga sin dotter att leka med "pojkgrejer" är lika fel som att sätta en klänning på en pojk som inte vill. Men MAN SKA GE DEM MÖJLIGHETEN. Och det ska inte ses som något fel om nu så blir fallet att de vill. Jag skulle absolut inte ha några somhelst problem att köpa "klänningar" till min ev. framtida son. Klänningar i stil med denna: http://www.babyshop.se/system/search/product.asp?id=7194&b=1&page=1&rnum=30.



Just precis så ska knodden få möjlighet att välja rosa. Hon har väldigt mycket rosa kläder också- för 90% av alla de kläder hon får-är just rosa. Jag har köpt en mössa och en hoodie till henne i just babyrosa. Att jag tänkte så förr, tycker jag är irrelevant. Som jag sa så är det ju positivt att man kan ändra åsikt och forma nya synpunkter ju mer man lär. Min ev. son skulle också få möjlighet att välja rosa. Och skor med fjärilar på, om han nu skulle vilja det. haha.



Men sen får vi ju inte glömma att de är vi som föräldrar som faktiskt klär barnen i några år. INNAN de har en egen vilja och KAN klä sig "ordentligt" (varmt och praktiskt osv) -Därv har vi ju även möjligheten att välja vad de ska bära. Jag undviker hårda jeans till knodden t.ex därför att jag tycker det är sjukt opraktiskt. Lika så med tyll. [med undantag för dopklänningen] -Det skulle jag tycka även om jag hade en son.



Genus handlar inte om att "impa" på andra mammor genom att köpa rätt "genusgrejer" -kärnan handlar ju om att förändra tankesättet och bemötandet kring barn, kön och normer. Det gör man genom att prata om -och ifrågasätta normer och invanda beteenden. Samt genom att lära ungen jälvkänsla tror jag. :)

2010-11-24 l 23:40:00
Blogg/hemsida: http://anouk.blogg.se/
Linda

Ja men precis, det ska ha valmöjligheter till ALLT. Sålänge det inte handlar om att "jag ska aldrig köpa rosa till min dotter" Eller

"Jag ska aldrig köpa blått till min son" för då blir det fortfarande inte rätt. :)



För min handlar genus om att man uppfostrar sina barn med lika värderingar inte att "tjejer gör så" "killar gör så"

Eller "tjejer har på sig det" "killar har på sig det"

Jag vill att min son ska växa upp med att alla är lika värda.

Och sedan vad han väljer att ha på sig får framtiden utvisa.

Jag tänker inte på så mkt vad jag köper. Jag köper det jag hittar, helst så han kan växa i det lite. Sedan om det är blått med en traktor på eller rosa med en katt på är ju skitsamma ;) Han kommer ändå kleta ner det med mat och inte bry sig om vilket ;D

Sedan har han massor med olika leksaker men leker mest med sånt som står framme hemma, så framtiden får helt enkelt utvisa vad han gillar. Han gör som jag gör och han kommer bli en underbar människa oavsett vilken väg han väljer med kläder och prylar :)



2010-11-25 l 00:30:03
Blogg/hemsida: http://lindamandersson.blogg.se/
Emmelie

Åh det är så mycket snack om detta.



Jag tycker om o klä Ebba i flickiga saker, hon gillar klänningen och att vara fin.

Sen med leksaker så har hon bilar,tågbana och hon gillar kolla traktorer ute..



Men många gånger nu när de är sånt snack tycker jag en del kan va snabba o dömma för att man låter sin flicka ha en rosa klänning.. Nån måtta får de väl va?

Själklart ska man ha de i tanken..

Så länge man kör på va som man själv gillar så tror jag de är de bästa =)

2010-11-25 l 06:36:09
Blogg/hemsida: http://emmgus.blogg.se/
Anna

Jag tycker att det är trist att man ens ska behöva diskutera saken, borde väl vara sjäövklart för alla?!



Milo har regnbågens alla färger på sina kläder och det är (enligt mig) så det ska vara. Iaf tills han har en egen vilja ;)



Sen är det faktiskt lite svårt att hitta "vanliga" kläder på bartnavdelningen tycker jag.. Antingen blått o bilar eller rosa o spets.. suck!



Btw, dockan du har på kort - en sån har dom på ÖF där vi gått på massage - Milo älskar den. SIMON heter han där o brukar vara med på sångrytmiken hehe

2010-11-25 l 07:16:57
Blogg/hemsida: http://livetmedpyret.blogg.se/
J

Hehe, behöver jag uttala mig? ;) Jag tror du vet vad jag tycker om genus. Min bebis har mkt rosa och klänningar. Tyvärr kan jag inte påstå att det enbart beror på att jag vill ge henne en massa möjligheter och att jag skulle klä en son likadant (även om jag hoppas). Alla är vi fast i normen på ngt sätt och jag prioriterar väldigt många andra plan framför kläderna. Är ju själv uppvuxen i rosafluffifluffvärlden med 40 barbiedockor och jag är den mest feministiska person som finns att hitta i alla mina umgängeskretser ;).

2010-11-25 l 08:28:50
Blogg/hemsida: http://welcometothedollhouse.blogg.se/
Jannika mamma till Jillian

Åh du har så rätt! Jag har studerat Genusperspektiv när jag pluggade till socionom, och det var ett sånt hett ämne! Alla blir arga, ledsna, glada och irriterade på ALLT! det är verkligen känsligt! Jag vill gärna säga att jag är öppen för Jillian, men jag är inte heller för rosa och Hello kitty! Däremot, om hon vill ha det sen, är det klart att jag itne stoppar henne eller gör en min när hon säger vad hon önskar.. Det största inom genusfrågan var alltid "hur långt ska man gå med sitt eget barn utan att skada det?" Typ, om man har en pojke, hur snällt är det att ge honom alla ballerinakläder han vill ha, och hur dumt är det att inte ge honom det? När är det stopp för att "make a statment" å man faktist skadar mer än vad man utvecklar och ger 100 möjligheter? "som tur är" och "som synd är"? så fick jag en brud. Tjejjer kan i princip vara vad som helst å göra vad som helst och "bara" vara en pojk-flicka. Jag är glad för att hon har den möjligheten trots allt.

2010-11-25 l 08:54:26
Blogg/hemsida: http://jannikassmulor.blogg.se/
Sara den rara

Word!

2010-11-25 l 10:40:42
Blogg/hemsida: http://sascha.blogg.se/



Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Diana.
Stärkt i mim mammaroll tar jag nu på mig rollen som singel mamma och bloggar om de prövningar och glädjeämnen livet ger mig. I övrigt om träning, humor och min underbara knodd.
Välkommen in.


bloglovin