Självmord -själviskt?
Datum: 2009-11-02 Tid: 18:33:26 Kategori: Direktlänk Kommentarer: [21] Kommentarer

Patriciaar skriver idag om självmord. Där kan man läsa: "Min åsikt är den att jag tycker det är så fruktansvärt själviskt att ta livet av sig. Det enda man kan ha i huvudet är sig själv."


   Det är bra att debatten dyker upp. Men jag tycker det är fel att diskussionen börjar hos en människa som uppenbarligen har väldigt lite erfarenhet och kunskaper kring ämnet.

Självmord är inte själviskt. Självmord är så långt ifrån en självisk handling, man kan komma. Självmord är en sista utväg. Ett enda alternativ för den personen som mår så pass dåligt att han/hon inte längre orkar leva. Inte längre orkar battla sina egna hjärnspöken, livets motgångar eller bortstötanden. 
   Man tar livet av sig før att man ser det som en enda utväg. Sen om det är rätt eller inte, tycker jag inte man kan diskutera.
Man kan aldrig sätta sig in i hur denna personen mår eller vad den känner eller utsätts för. Psykiska sjukdomar vimlar det av och psykvården är så fruktansvärt underbemannad att patienter blir hemskickade med antidepp som gör att man mår ännu sämre de första veckorna. Att skicka hem en självmordsbenägen människa med piller som gör dom sämre- är fruktansvärt. DET- skall man diskutera istället. Psykvården och dess minimala budget som tvingas sparka ut människor som faktiskt bett om hjälp. DÄR ska man lägga fokus. Inte på de människor som inte orkar mer... 

Om man väl tagit beslutet att ta sitt eget liv- då känner man inte längre för sina anhöriga. Det enda man vill är att få slut på sitt eget lidande. Visst, kan det tänkas själviskt, för en frisk utomstående människa. Men jag tror inte att man tänker på det sättet. Och jag kan tycka att man inte ska leva för någon annans skull...  


21 Kommentarer
Johanna

håller med dig, absolut. Dagens psykvård är ett rent jävla skämt.

2009-11-02 l 19:08:26
Blogg/hemsida: http://johannalo.blogg.se/
veronika

Håller verkligen med dig!

2009-11-02 l 20:51:38
Blogg/hemsida: http://veronikascrib.blogg.se/
Amandavondet

Håller med dig:)

2009-11-02 l 21:13:08
Amandavondet

Håller med dig:)

2009-11-02 l 21:13:30
malin

hmm.. ja, fast jag tycker ändå att det är själviskt på ett sätt. men det handlar nog också mycket om att jag inte för något i världen kan förstå hur man vill dö, då jag är så livrädd för saker jag inte har kontroll över eller känner till. jag kan inte förstå alls. därför tycker jag nog också att det är själviskt.. & hoppas någonstans att dessa människa ska få den hjälp dom behöver.. i den bästa av världar hade det också varit så, tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.

2009-11-02 l 21:17:39
Blogg/hemsida: http://verkligen.blogg.se/
Sidney The Singer

Exakt, jag håller med dig!! Man kan inte leva sitt liv för andra sen tycker jag att folk som inte är eller har varit i den sitsen själva har svårt att verkligen förstå.

2009-11-02 l 22:26:11
Blogg/hemsida: http://sidneey.blogg.se/
Sandriz

Diana, jag håller med dig om psykvården. Jävla sätt att skicka hem en människa som verkligen behöver HJÄLP! Att skicka hem någon med självmordstankar är ju som att skicka dem till döden direkt. Kanske inte i alla fall, men det låter ju sjukt... " Ta de här pillerna å åk hem, du blir lite mer deppad i några dagar... Men överlever du dom - så blir du snart bättre" (lite överdrivet av mig men, men...)



Men jag tycker absolut det är själviskt med självmord. Tror inte det är så som du skriver ( i alla fall långt ifrån alla): Att man inte känner för sina anhöriga.

Utan att man är helt uppe i sina egna känslor, sin egen olycka, i sin egen depp... att man inte tänker på de andra runt omkring. Man har fullt upp å tänka på sin egen "sorg". Många väljer även att gå den vägen för att de orkar inte ta tag i sitt. Det jag menar med att det är själviskt är att man lämnar många kvar med så mycket sorg, frågor, tankar bakom sig. Och kan även "skicka vidare" sin egen depression. De som tar självmord tänker då inte EN tanke på dom som är kvar å sörjer. Alla har kanske inte nära å kära runt sig ( kanske är sista i släkten, kapat banden sedan många år tillbaka eller annat) men större antalet har det. Jag förlorade min 10 månader äldre syster och alla som förlorat någon vet hur stor saknaden är. Tomheten, alla frågor som finns, sorgen. Nu tog inte min syster självmord men hon dog 25 år gammal, alldeles för tidigt. Har däremot andra erfarenheter rörande ämnet. Jag ser att man väljer den enklaste vägen ut... Just för att man inte orkar ta tag i sin situation. För självmord är inte den enda vägen ut. Man tror ju det just för att man är deprimerad.



Det jag önskar är att vården blir bättre, så att alla kan få den hjälp de behöver!



Många kramar till alla er där ute som behöver en.

2009-11-02 l 22:53:16
borninjune

Jag anser absolut inte att suicid är själviskt. Det är ett sjukdomssymptom. Det handlar inte om att man inte känner för sina anhöriga. Sjukdomen lägger sig som en slöja över allt. Du har inte ens chansen att överlägga ditt beslut när du väl fattat det.

2009-11-02 l 23:21:21
Blogg/hemsida: http://borninjune.blogg.se/
kitte

visst fan e det själviskt man tänker ju inte på någon änn sej själv men det e inte fegt för ja måste nog säg att det e modigt ja menar ingen har facit på livet ja vet ja överlevde

2009-11-03 l 00:24:00
anouk

Jag tror ABSOLUT att man har lagt många många många tankar kring sina anhöriga innan man tagit beslutet. Men det jag menar, och som också borninjune säger så är det ofta sin sjukdom som "handlar"/talar och inte sitt förnuft och egna resonemang. När man kommer till det stadiet att man är villig att ta sitt liv så är man så pass dålig att man inte har en tanke på sina anhöriga längre. Då vill man bara få slut på allt.



Men om det är själviskt så tycker jag att det kan vara lika själviskt för en anhöring att "tvinga" kvar någon vid liv för att han eller hon inte vill mista denna person. Om den deprimerande trots allt väljer livet men inte blir bättre, får ingen vård osv och spenderar dagarna i sängen. Är det att leva? Att stanna i "livet"(sitt eget helvete) för någon annans skull?

SJÄLVKLART ska vård ges till dessa människor. Det tycker jag är en rättighet och bör vara en självklarhet. Men som Malin säger, så är det inte så det ser ut idag. Och det är DÄR fokus bör ligga-

2009-11-03 l 07:36:59
Blogg/hemsida: http://anouk.blogg.se/
anouk

*"De som försöker ta sitt liv är inga fega idioter som är för lata för att ta itu med sina problem och skiter i sina anhöriga. För många är just de anhöriga den enda anledningen till att de försöker vänta med akten, eller söker hjälp. "*

Så skriver borninjune i ett eget inlägg. Ta en kik där allihopa.

2009-11-03 l 07:43:50
Blogg/hemsida: http://anouk.blogg.se/
kalle w

min mamma anja valde den 6 maj 1999 att lämna denna jord genom att handlöst kasta sej framför en bil i nordöstra skåne.. vad hon kände lr tänkte då de vet nog bara hon själv, men bilden jag såg när jag träffade henne dagen innan och orden hon sa till mejdå, och saker hon hade sagt flera gånger innan fick iallafall mej att förstå att det inte handlar om att va "självisk"! jag såg en älskad mamma tyna bort månad efter månad och efter flera försök att ta sitt liv så lyckades hon..Hon ville inte och orkade inte leva ett liv där varje timme var en evig smärta... r.i.p

2009-11-03 l 08:25:56
lena

Det ar nog oxa valdigt olika fran fall till fall tror jag..

2009-11-03 l 08:26:28
kitte

självmord är själviskt inte tänker dom på vad resultatet blir av sin handling dom är egoistiska så klart finns det undantag

2009-11-03 l 09:12:11
anouk

Tack Kalle. R.I.P

2009-11-03 l 10:09:35
Blogg/hemsida: http://anouk.blogg.se/
kitte

klart det finns själviska självmördare om du äter är det inte själviskt om du väljer å svälta visst e det själviskt om du väljer å leva visst e det själviskt om du väljer å dö samma sak jag förstår sjukdommen å att allt fokus ligger där men handlingen e självisk man gör den inte för världsfreden ellerhur allt vaD Man gör eller inte gör sätter märken i våra liv

2009-11-03 l 14:29:28
Zilliz

Ohh ja blir så arg när ja hör folk som säger:Ahhh de e så själviskt och hur kan dom göra så här imot sina nära och kära???

Jag har ju en äldre syster som tog sitt liv 2001 så vet hur de känns att bli kvarlämnad MEN jag tycker absolut inte det är själviskt för som ni har nämnt tidigare så: mår man verkligen så dåligt så att man har kommit till det dära stadiet där man inte orkar leva längre då finns de verkligen inget annat man ser/tänker på...o det ÄR en sjukdom för läkarna sa till min mamma att Sarah hade något som hon fattades minns inte va de ämnet heter men om man har tillräkligt me de ämnet i kroppen så finns de något som säger STOPP GÖR INTE DET TÄNK EFTER NU...och fattas man det så finns det inget stopp överhuvudtaget...

Min syster va inte självisk utan mådde bara jävligt dåligt pga av massa olika saker och vi vet att hon älskade oss över allt annat...

Sen e de väl klart att jag har kännt ilska för att hon gjorde som hon gjorde o lämna oss här men vet om att hon tänkte inte på hur mycket hon skulle såra oss när hon försvann hon ville bara bort.



Som sagt folk får ha sina egna uppfattningar så e de ju bara alla kan inte tycka lika om saker och ting men de vet inte va de pratar om försen de själva har erfarenhet av de....



R.I.P Sarah Okkola <3

2009-11-03 l 16:42:29
Sandiza Hotpants

Det ÄR otroligt själviskt att ta livet av sig, men det är ju det som är det fina. När man väl nåt den gräns då självmord är den sista utvägen, då BEHÖVER man ju inte tänka på nån annan än sig själv. När man är död är man död liksom. No feelings.



När jag vart nere och verkligen velat bort, när det endast känts som om ett stort fett ok skulle lyfts från mina nära o käras axlar om jag försvann, har jag stoppats av den enda anledningen att det visst är en skitsjälvisk handling! Skulle jag förstöra livet för tex min brorsa? Ja, som fan! Han skulle lidit sönder.



Alla som tar livet av sig som har nära o kära som bryr sig om dom och älskar dom - dessa självmordstagare är själviska i just denna handlingen. Med det inte sagt att dom lidit skitmycket när dom väl var i livet.



Det kan vara världens underbaraste och snällaste person som tar livet av sig. Och denna person kan vara den mest osjälviska som vandrat i ett par skor, som alltid satt alla andra först. Men när hon tar livet av sig är DET en självisk handling. Det gör ju inte denna personen självisk, men just HANDLINGEN - att ta livet av sig - är självisk.

2009-11-03 l 17:48:57
Blogg/hemsida: http://brunettsandy.blogg.se/
Sandiza Hotpants



Sv: Jag förstår vart du vill komma om: Den som tar livet av sig gör det inte som en MEDVETEN självisk handling.

- Dock är det ändå själviskt, eftersom det BARA handlar om ENSJÄLV. Som du själv sagt - allt annat har försvunnit ur ens hjärna, man tänker inte längre på sina nära o kära, bara på sigsjälv och sitt eget liv, att mansjälv inte klarar med det längre. Självklart hör självmord ihop med psykisk sjukdom, inga friska människor vill ta livet av sig.



Och jag förstår alla som tar livet av sig, livet är svårt som fan.

2009-11-03 l 18:21:55
Blogg/hemsida: http://brunettsandy.blogg.se/
borninjune

Din kommentar har inte blivit publicerad

http://patriciaar.blogg.se/2009/november/sjalvmordmanader.html#comment



Och bada mina inte heller. Blir sa jävla trött...

2009-11-03 l 19:13:21
Blogg/hemsida: http://borninjune.blogg.se/
kitte

håller me zandisa hotpants hanlingen e självisk ja menar för vem gör du de ?? för dej själv just de tack för ordet kram

2009-11-04 l 12:35:00



Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Diana.
Stärkt i mim mammaroll tar jag nu på mig rollen som singel mamma och bloggar om de prövningar och glädjeämnen livet ger mig. I övrigt om träning, humor och min underbara knodd.
Välkommen in.


bloglovin